Wielu początkujących fotografów zastanawia się, jak wypromować własne zdjęcia, a właściwie, jak potwierdzać jakość własnej pracy. Konkursy fotograficzne to nie tylko możliwość wygrania atrakcyjnych nagród rzeczowych, ale także niepowtarzalna okazja do zaprezentowania własnej twórczości szerszemu gronu odbiorców, co przekłada się oczywiście na ilość zleceń czy możliwości nowej współpracy. Wielu fotografów „wypłynęło” dopiero wówczas, gdy ich praca została doceniona w prestiżowym konkursie. Fantastycznym przykładem jest historia polskiego fotografa Tomasza Lazara, który w 2012 roku został laureatem międzynarodowej nagrody World Press Photo i właściwie od tego momentu jego kariera nabrała ogromnego tempa, również na arenie międzynarodowej.
Branie udział w konkursach jest wobec tego dobrym wyborem, chociaż nie należy nastawiać się na spektakularne sukcesy, jeżeli jesteśmy amatorami, którzy jeszcze nie zaczęli fotografować w pełni świadomie. Jeżeli jednak fotografia stanowi naszą pasję od dawien dawna, a grono odbiorców naszej twórczości nie opiera się wyłącznie na bliskich członkach rodziny czy przyjaciół, to zdecydowanie powinniśmy wysyłać fotografie na konkursy. Mnogość konkursów fotograficznych sprawia, że z pewnością znajdziemy ten właściwy, który dotyczy w pewnym stopniu naszych zainteresowań fotograficznych. Nie należy zniechęcać się konkursami, które życzą sobie uiszczenia pewnej kwoty jako wpisowego. Tak właśnie skonstruowane są konkursy cieszące się największym prestiżem i dobrą renomą. Podejmując decyzję o wysłaniu prac na takowy konkurs warto być w pełni pewnym jakości własnej pracy. W sieci można znaleźć szereg stron, które promują najważniejsze wydarzenia fotograficzne, w których warto wziąć udział. W wielu konkursach można wziąć udział zupełnie bezpłatnie. Wygrana jakiegokolwiek wyróżnienia bądź nagrody głównej to nie tylko satysfakcja, ale kolejny punkt godny odnotowania w budowaniu własnej marki.